SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Bli medlem i Obbola Idrottsklubb
BLI MEDLEM
Årsmöte måndag 12/6 kl 18
2023-04-27 15:57

Välkommen till föreningens årsmöte.

 

När: Måndag 12/6 kl 18

Var: Brovallen

 

Handlingar inför årsmötet kommer att finnas tillgängliga på

https://www.obbolaik.se/dokument/?ID=158893

i mappen "Årsmöte 2023" senast 31/5.

 

Det finns fortfarande några vakanta platser:

  • Sekreterare
  • Ordförande Innebandysektionen
  • Valberedning

För mer information om uppdragen läs tidigare nyhet:

Obbola Idrottsklubb (obbolaik.se)

 

Har du intresse av att hjälpa till eller vet någon som skulle kunna vara lämplig, kontakta ordförande Jessica, jessica.bos@obbolaik.se.

 

Vi bjuder på fika under mötet.

Anmäl gärna till jessica.bos@obbolaik.se om du avser delta så att vi kan planera inköp av fika.

 

 

Barn- och ungdomscykling 2023
2023-04-21 19:50

Se uppdaterad information under Cykel i övre menyn eller klicka på denna länk: Obbola Idrottsklubb - Cykel (obbolaik.se)

Fotboll för barn födda 2015 och 2016
2023-04-20 10:37

Nu smälter snön, och det betyder att fotbollssäsongen äntligen närmar sig! 

 

Pojkar födda 2015 och 2016

Nu börjar träningar med tema fotboll för pojkar födda 2015 och 2016. Vi kör inomhus på Olasjöhallen i maj och tar oss ut på grusplanen utanför när det blivit torrare. När PåÄngen smält fram kommer vi att träna där. 

 

För dem som vill kommer det även bli seriespel i form av sammandrag under försommaren (födda 2015) och sensommaren (födda 2015 och 2016).

 

Föräldramöte kommer hållas 7/5.

 

 

Flickor födda 2015 och 2016

Nu drar fotbollssäsongen igång och vi kommer starta med att träna på lördagar klockan 10-11. Inledningsvis kommer vi att hålla till inne i Olasjöhallen och när vädret tillåter kommer vi att spela på antingen grusplanen bredvid hallen eller på gräsplan på PåÄngen. Vi vet i dagsläget inte vilken tid vi får gällande uteträningen men vi återkommer så fort vi vet.

 

I dagsläget har vi ett gäng föräldrar som både tränare och hjälptränare men vi kan inte bli för många. Så all hjälp tas tacksamt emot. 

 

 

 

Gå in på OIK:s hemsida och klicka dig fram till anmälningslänken för att anmäla ditt barn. Är du som förälder sugen på att hjälpa till? Bra! All hjälp är välkommen, både på men också utanför planen.

 

Länk för anmälan:

 

 

Frågor

P15-16

Robin Andersson 076-8233499

Håkan Westberg 076-1915105

 

F15-16

Helena Ward 0730-25 68 27

Malin Bengtsson 0709-18 79 79

Charles Gerry 0709-98 11 18

Årsmöte - Vakanser
2023-03-23 14:00

Obbola IK behöver fler som engagerar sig i föreningen. Vi söker personer med eller utan tidigare erfarenhet av styrelsearbete inför årsmötet. Du får chans att påverka och lära dig mer vad som sker i föreningen. Känner du att du är intresserad eller någon som skulle kunna passa in i någon av nedan beskrivna roller? Eller vill du veta mer om styrelsens arbete? Kontakta Jessica Bos, ordförande Obbola IK, jessica.bos@obbolaik.se eller 0703442733 senast 3/4.

 

Följande vakanser finns inför årsmötet (beskrivande text för varje roll finns längre ned):

  • Sekreterare
  • Ordförande Innebandysektionen
  • Sammankallande valberedningen
  • Valberedning
  • Revisor
  • Revisor suppleant

Sekreterare

Idrott är mycket glädje, gemenskap och således en viktig del i vårt samhälle. Känslan att utvecklas inom sin idrott och välbefinnandet efter ett träningspass, precis som känslan av tillhörighet i laget skapar mervärden för vårt Obbola. Alla som väljer att på ett eller annat sätt vara aktiva inom vår klubb är viktiga kuggar som för maskineriet framåt.

 

Just nu har vi en vakant plats som sekreterare i OIK. I den rollen ansvarar du för att protokoll förs vid olika möten och sammankomster samt att dessa blir justerade och godkända. Du sammanställer och arkiverar olika underlag och uppdaterar tränares registerutdrag löpande i Sportadmin. Arbetsbördan som styrelsemedlem inom OIK är ganska blygsam i jämförelse med den gemenskap som du får tillbaka i vår styrelse. Om du vill veta mer eller känner att detta är något som skulle passa dig, tveka inte att höra av dig till mig eller någon av de andra medlemmarna i styrelsen.

 

Vänligen Anna Gunnarsson, Sekreterare i OIK

 

Ordförande Innebandysektionen

Som ordförande är man med och skapar så bra förutsättningar som möjligt för våra barn och ungdomar så att dom ska kunna vara med och träna och spela i innebandy i Obbola IK.

 

Till sin hjälp har ordföranden en representant från varje lag och idag finns 8 lagrepresentanter med i sektionen. Utöver dessa så kan ordförande ta med sig andra personer som är intresserade av att vara med och hjälpa till. Idag så finns fyra extra personer som har tagit en roll i sektionen, så sammanlagt är vi idag 13 personer som sitter med i sektionen och som alla har koppling en roll. Målet med att ta med så många som möjligt i sektionen är att många personer ska vara med och göra en liten del var av det jobb som finns och som måste göras för att en klubb ska fungera.

 

Säsongen 22/23 så har vi organiserat sektionen på så sätt att vi innehar roller och dessa roller kan sättas på en eller flera personer. Idag har rollen ordföranden följande uppgifter.

 

Ordförande:

- Se till att sektionen är fungerande
- Kalla till och leda sektionsmöten
- Kalla till och leda ledarmöten
- Sekreterare för ovan möten
- Delta på styrelsemöten
- Delta på möten med Västerbottens innebandyförbund
- Se till att registerutdrag för ledare är i ordning
- Initiera samarbeten och sedan se till att samarbeten fungerar
- Kontakt för ledare, spelare & föräldrar, (Ungdomslagen)
- Se till att ”det fungerar” i lagen (Ungdomslagen)
- Mentor, coacha ledare. (Ungdomslagen)

En mer utförlig beskrivning till rollen ordförande finns beskriven HÄR! Se punkt 6.

 

Till sin hjälp har ordförande följande grupper/roller med tillhörande uppgifter.

  • Vice ordförande
  • Ekonomi
  • Hall och hallmaterial
  • Halltider och träningsschema
  • Licenser
  • Sponsorer
  • Utbildning
  • Valberedning
  • Webb, Sportadmin, IBIS

 

Rollbeskrivningarna till dessa funktioner finns beskrivna HÄR! Se punkt 6.

 

Som nuvarande ordförande och med 23 års erfarenhet av föreningsverksamhet inom Obbola IK, både som ledare och sektionsmedlem, så tycker jag att vi idag har täckt upp alla uppgifter som vi behöver ha för att vår fina klubb ska fungera på ett bra sätt. Om vi lyckas att ha koll på dessa uppgifter så kommer klubben att täcka upp alla behov som finns för att ledare ska ha de bästa förutsättningarna för att kunna leda sitt lag på ett optimalt sätt, för att spelare ska kunna utöva den sport dom älskar mest och inte minst för att våra föräldrar ska kunna känna sig trygga att klubben finns och stöttar deras barn som verkar i klubbens regi. Under det senaste året så har fokus varit på att strukturera sektionen så att det ska vara enkelt för den som ska ta över, att just bara ta över och fortsätta jobba med det som ska göras.

 

Nu är det såklart öppet för den person som ska ta över att skruva till organisationen på sitt sätt men vi i den nuvarande sektionen har gjort det vi kan för att det ska vara enkelt att ta över.

 

Med förhoppning om ett fortsatt brinnande engagemang.

/Björn Norman

Ordförande innebandysektionen Obbola IK

 

Valberedning & Sammankallande till valberedning

Valberedningen har en central roll i en ideell förening. Valberednings främsta arbetsuppgift är att till årsmötet ge förslag på nya förtroendevalda. Valberedningen ska ge förslag på nya ledamöter till styrelsen, revisorer och valberedning för kommande verksamhetsår

 

Sammankallande för valberedningen ansvarar för att sammankalla till möten.

 

Revisor & Revisorssuppleant

En revisor ska granska ekonomin och de beslut som styrelsen fattat under året. Arbetet består i att före årsmötet, ha kontakt med kassören i föreningen och gå igenom räkenskaperna. Det handlar bland annat om att kontrollera verifikationer (kvitton) och se till att allt är korrekt ifyllt och hopräknat i kassaboken. Detta sammanfattar man sedan i sin revisionsberättelse och läser upp på årsmötet. Berättelsen ligger till grund för om styrelsen får ansvarsfrihet eller inte.

 

Revisorssuppleanten tar vid revisorns arbete om denne får förhinder eller av någon anledning inte kan uppfylla sitt uppdrag.

Styrelsemöte 16/3
2023-03-17 11:20

På styrelsemötet diskuterades bland annat:

  • Umeå kommun
    • Vi väntar på ett avtalsförslag för att kunna nyttja huset på PåÄngen
    • Vi väntar på ett avtalsförslag på nytt avtal för spårdragning
  • Ledarträff lördag 25/3
    • 20 ledare/aktiva anmälda
    • Rädda Barnen kommer för arbete rörande föreningens värderingar
    • Presentation om princip för tidsfördelning
    • Ett pass med rörelserikedom
  • Årsmöte
    • Följande vakanser behöver fyllas:
      • Ordförande innebandy
      • Sekreterare
      • Valberedning
      • Revisor
    • Preldatum är satt i april, det är dock under förutsättning av vakanserna är fyllda
  • Nästa styrelsemöte är 3/4
Styrelsemöte 16/2
2023-02-16 20:45

På dagens styrelsemöte diskuterades bland annat:

  • Planering inför ledarträff 25/3 för alla ledare inom Obbola IK.
  • Det har varit möte med Umeå kommun angående huset på PåÄngen. Huset ägs idag av Umeå energi och Umeå kommun skulle kunna ta över huset. Diskussion pågår hur Obbola IK fortsatt skulle kunna nyttja huset.
  • Det kommer att vara ett möte med Umeå kommun rörande avtal av spårdragningen i Obbola.
  • Det börjar att vara dags för årsmöte, dock måste en del vakanser fyllas innan datum kan bestämmas.

Vill du veta mer om någon punkt? Hör av dig till ordförande Jessica, jessica.bos@obbolaik.se.

BLI MEDLEM
Nyheter från vår verksamhet
Cykel, 08/05 21:46 
Fotbollssektionen, 03/05 19:34 
Flickor 13-14, 20/04 10:48 
Cykel, 13/03 13:47 
Fotbollssektionen, 19/02 10:08